PROJECT: AXELL GROUP

 

 

 

 

brand story: wel een nieuwe bedrijfsnaam,
maar nog geen merk

Toen wij ons aan elkaar voorstelden kregen we een visitekaartje met acht logo’s aangereikt. ‘Hier zit een heel lang verhaal aan vast’, zei Marc - CEO van Carpenter Groep. Uiteraard heeft hij ons alles uitgelegd. Ondersteund met een Powerpoint presentatie wisten we na 45 minuten exact hoe de structuur in elkaar stak. ’Hoe vertel je dit aan je klant?’ was onze eerste vraag. ‘Zie je, dat is dus mijn probleem. Hoe leg ik dit uit aan mijn klant?’

 

Het antwoord hierop was eigenlijk heel simpel ‘Niet’. Wat ontbrak was niet een uitgebreid verhaal over de ontstaanshistorie en de bedrijfsstructuur, maar een statement over hun toegevoegde waarde en hun bestaansrecht. Terwijl ons al heel snel duidelijk werd dat we hier te maken hebben met een bedrijfscultuur waar kennis, passie en vakmanschap de boventoon voeren. Een bedrijf waar men continu op scherp staat om elkaar uit te dagen de beste oplossingen te bedenken voor logistieke en productionele vraagstukken. Hiervan vonden we nauwelijks iets terug in de presentatie en introductie.

 

Er was wel al een nieuwe bedrijfsnaam bedacht (Axell Group), maar daarmee was er nog geen overtuigend merk. TOF kreeg de uitdagende opdracht om het merk verder te ontwerpen, te formuleren, te visualiseren en te laden met kern- en merkwaarden waarin alle stakeholders zich kunnen herkennen. Vervolgens hebben we hiermee het fundament gecreëerd en gevisualiseerd voor alle communicatie en communicatiemiddelen.

VERKENNEN EN ONDERZOEKEN

Axell Group is een samengaan van Axell Employment, Axell Logistics en Axell Financial. Deze drie bedrijven hebben vestigingen in Nederland en Polen. Het zal niemand verbazen dat binnen de groep onderlinge sterk verschillende bedrijfsculturen de communicatie en verstandhouding beïnvloeden. Daarbij geldt ook dat de internationale vestigingen (in Nederland en Polen) sterke culturele verschillen vertonen. Dit was onze conclusie nadat we verschillende mensen in beide landen geïnterviewd hebben binnen de diverse vestigingen op allerlei niveau’s. Een ander opmerkelijke conclusie is dat alle bedrijven, ondanks de culturele verschillen, toch overduidelijk dezelfde kern- en merkwaarden hebben. De oorsprong van deze waarden vinden we terug in de oprichters van de onderneming: Jan en Henriette Timmermans. Een mooi en verhelderend proces waarbij we uiteindelijk meer wederzijds begrip en samenhang hebben gerealiseerd door een brand story en bijhorend identity system te maken waarin alle betrokkenen zich kunnen identificeren.

kernverhaal

Binnen de muren van dit dynamische bedrijf vonden we een ijzersterk verhaal. Een epos over hard werken en met je voeten in de klei staan. Trotse medewerkers met verhalen over Jan en Henriette Timmermans die ‘gewoon’ de ramen stonden te lappen in één van hun nieuwste vestigingen, gaven ons de juiste inspiratie voor een sterke en onderscheidende brand story.

 

Het laatste interview in de verkenningsfase was dan ook met Henriette Timmermans. Een sterke ondernemersvrouw met hart voor haar mensen. Zij geeft oprecht mensen het gevoel dat ze er bij horen. De sterke familiewaarden voeren hierdoor de boventoon. Dit neemt niet weg dat Axell Group een ambitieus en creatief bedrijf is waarbij een unieke en onderscheidende marktpropositie is gecreëerd door het samenvoegen van alle groepskwaliteiten.

 

Een sterke merkbelofte werd de spil van onze story. ‘Adding value together’ vertelt het hele verhaal. Een verhaal waarbij Axell Group meerwaarde ziet in het toevoegen van haar kennis en kunde aan logistiek en productieprocessen. Maar ook om dit samen te doen. Samen met alle mensen die werkzaam zijn binnen de groep en samen met haar klanten.

PROJECT INFO

Opdrachtgever:

Axell Group

Werkgebied:

Employment + logistics

Locatie: Nederland - Polen

Werkzaamheden:

- Rebranding: logo design

- Brand book/identity system

- Brand inventarisatie

- Employer value proposition

- Branding strategy (story telling)

- Fleet design

- Stationairy

- Gevel reclame

- Webdesign

- Beursstand inrichting

- Ontwerpen bedrijfskleding

- Bedrijfsfilm

- Fotografie

Employer Value Proposition

Voor Axell Group formuleerde Tales on Fire de volgende EVP:

 

Axell Group has always been about empowerment and sharing common values. If you fit in the group, you are part of the group. Let’s develop and add value together.

Brand book

Het resultaat van onze opdracht hebben wij gebundeld in een zeer uitgebreid en creatief vormgegeven brand book. Hierbij hebben we niet alleen alle mogelijkheden laten zien van de door Tales on Fire gemaakte concepten, visuals en vormgeving, maar ze ook gekoppeld aan heldere gebruiksinstructies. Na oplevering van het brand book zijn onder onze begeleiding, eigen marketing specialisten aan de slag gegaan om alle merkcomponenten om te zetten in heldere communicatiemiddelen.

wat is een brand book?

Het brand book is een inspiratiedocument waarin alle aspecten van het merk beschreven staan. Het is het gebundelde resultaat van onderzoek en vormgeving. Met dit document is men in staat over te brengen hoe het merk eruit ziet, waar het voor staat en wat het en vooral ook wie het wil bereiken. Het brengt alle stakeholders samen en zorgt voor heldere communicatierichtlijnen in zowel tekst als beeld.

identity system

Axell Group is een creatieve en vindingrijke onderneming die zich continu weet aan te passen zodat hedendaagse ontwikkelingen beantwoord kunnen worden met inventieve en goed doordachte oplossingen. Wij wilden voor hun een set elementen creëren waarmee zij zich met deze kwaliteiten kunnen uiten. Het beeldmerk waarmee we kwaliteit een label geven, het organische patroon, symbool voor hun beweging en een sterk logo met veel beeldende waarden om wat voorbeelden te noemen.

wat is een identity system?

Een systeem van samenwerkende merkelementen waarmee een consistente en uniforme uitstraling van imago en reputatie gerealiseerd kan worden. Een identity system bestaat doorgaans uit: logo('s), kleurenpallet, typografie, patronen en toepassingen van foto en video.

logolabel:

heeft een waardevolle betekenis

beeldende waarden

  • krachtig
  • balans
  • doelgericht
  • dynamisch
  • samengaan van activiteiten
  • wit: transparant / open
  • rood: warm / sociaal

stationairy en bedrijfskleding

voorbeelden

Een kleine greep uit de vele voorbeelden van gemaakte werken voor de Axell Group.

Company branded movies

Krachtige, kernachtige video waarin de waarden van het merk op een bijzondere en opvallende manier belicht worden. Focus hierbij is datgene wat Axell Group bindt, zowel intern als naar de buitenwereld. In de verhaallijn belichten we de toegevoegde waarde van het samenvoegen van alle groepskwaliteiten.

Corporate video Axell Group

Corporate video Axell logistics

Axell Employment Intake - Hungary

Corporate video Axell employment

Branded fotografie

Het werk van Tales on Fire onderscheid zich door gebruik te maken van eigen fotografie. Hierdoor zijn we in staat om de story visueel te maken. Voor Axell Group zijn we hiervoor op verschillende locaties geweest. Omdat we fotoshoots over meerdere sessies verdelen, krijgen we steeds meer grip op de vorm en essentie van de foto’s. Dit levert vele bijzondere beelden op met mooie verhalende composities die de juiste emotie oproepen.

Deliverables voor de Axell Group

Logo design, 18 interviews in twee landen (Nederland en Polen), brand inventarisatie (waar staat het merk nu en hoe ziet de opdracht eruit: wat is dus de uiteindelijke vraag/problematiek van de Axell Group), brand story (uitgewerkt in o.a. kern- en merkwaarden, een true story manifesto en brand vision/mission/promise), een identity system met een library aan grafische componenten (logo’s, patronen, typografie, kleurenpaletten, composities, etc), foto’s en video’s, een Employer Value Proposition, bedrijfskleding, diverse advertenties, auto- en vrachtwagen bedrukking, beursstands, visitekaartjes, briefpapier, flyers en folders, slogans, vlaggen, gevelreclame met nieuwe logo’s, company branded movie, een groot aantal hoogwaardige foto’s op diverse locaties (met bijhorende library) en drie websites ontworpen (voor Group, Logistics en Employment).

Zeibur

Kooiman Marine Group

axell group

adding value together

© 2017 Copyright Tales on Fire