PROJECT: zeibur

 

 

 

 

brand story: de mannen van staal

Twee jonge ondernemers met veel enthousiasme en mooie verhalen. Maurits en Frank hebben samen veel meegemaakt. Ze kennen elkaar omdat ze jarenlang samengewerkt hebben bij een groot staalbedrijf. Wereldwijd voerden zij SAP implementeerde uit. Op hun vele reizen hebben ze stoutmoedige plannen gemaakt om te gaan ondernemen. Ze bemachtigden een eerste contract met hun voormalige werkgever. Dit is hun vertrekpunt. Omdat hun basis ligt in de staal sector (een sector waar ze alles van af weten) ontwikkelden ze Steel One, ERP software die branchespecifiek is ingericht. Dit is hun werkwijze. Verdiepen in de branche en haar behoeften en daar specifieke en geoptimaliseerde bedrijfssoftware voor ontwikkelen. Door een tevreden klant werden ze betitelt als 'de mannen van staal'. Geen verkeerde titel, toch?

PROJECT INFO

Opdrachtgever:

Zeibur

Werkgebied:

SAP implementaties

Locatie: Dordrecht - Nederland

Werkzaamheden:

- Branding: logo design

- Brand book/identity system

- Brand inventarisatie

- Branding strategy (story telling)

- Webdesign

- Stationairy

- Fotografie

VERKENNEN EN ONDERZOEKEN

SAP implementaties zijn niet echt sexy. Vooral IT gerichte stijlen en designs zonder onderscheidend vermogen. De branche kampt duidelijk met het probleem om visueel aantrekkelijk te zijn zonder nerdy over te komen. Wij kozen daarom voor een andere aanpak waarbij we vooral de staalbranche willen aanspreken met herkenbare verhalen. Een aantal staal klanten hebben we bereid gevonden om foto's op locatie te mogen maken. Een selectie is gemaakt waarmee de kernwaarden van Zeibur het beste gevisualiseerd worden. Daarnaast hebben we een meer gewaagde en sprekende pay-off bedacht. Go sap yourself is een tikkeltje ondeugend en zal menigeen de wenkbrauwen laten fronzen.

kernverhaal

Ze hebben hun producten en diensten ontwikkeld met als uitgangspunt de toegevoegde waarde voor de metaal sector. Het is daarom belangrijk dat Zeibur haar naamsbekendheid primair in deze en aanverwante marktsegmenten verstevigd/vergroot. Door de innovatieve en ondernemende instelling en de gedrevenheid van beide ondernemers om bedrijfsprocessen te optimaliseren, zullen nieuwe producten en diensten zorgen voor penetratie in andere marktsegmenten.

Kernwaarden

Internationaal  georiënteerd

Corporate ervaring met wereldwijde implementatie

 

Analytisch

Technisch bedrijfskundige denkers en pragmatische doeners

 

Lean  and  mean

Teamplayers mentaliteit, vanuit een kleine, efficiënte organisatiestructuur

 

Doortastend

Gedreven met een groot oplossend vermogen, binnen budget en planning uitvoeren

 

Vindingrijk

Innovatieve en klantspecifieke maatwerkoplossingen gebaseerd op generieke software

 

Solide

Staan voor onze klanten met effectieve oplossingen die aansluiten op de business core

Brand book

Het element wat in het brand book het meest in het oog springt is het nieuw ontworpen beeldmerk van Zeibur: de kolibrie. De vorm van de kolibrie is geconstrueerd uit de letters Z en R. Een typografisch grapje die heel goed heeft uitgepakt. Het beeldmerk wat we ermee gemaakt hebben is krachtig. Een kolibrie vinden wij een bijzonder diertje. Het staat voor snelheid, onafhankelijkheid en optimisme. Het merk is daarmee geladen met kernwaarden die we ook bij Zeibur aantreffen. Het brand book geeft hiervan een uitgebreide weergave.

wat is een brand book?

Het brand book is een inspiratiedocument waarin alle aspecten van het merk beschreven staan. Het is het gebundelde resultaat van onderzoek en vormgeving. Met dit document is men in staat over te brengen hoe het merk eruit ziet, waar het voor staat en wat het en vooral ook wie het wil bereiken. Het brengt alle stakeholders samen en zorgt voor heldere communicatierichtlijnen in zowel tekst als beeld.

identity system

Het meest bijzondere element binnen het identity system is naar onze mening het patroon. Dit patroon heeft een willekeurig lijnenspel die op diverse niveaus repeteert. TOF werkt graag met patronen. Ze zijn een intelligente en stijlvolle verrijking van het identity system. Als het Zeibur patroon gecombineerd wordt met de verfijnde kleuren in het pallet, kunnen we de sfeer van iedere uiting afstemmen op de boodschap zonder daarbij de consistentie te verliezen. Sfeer is daarom een van de belangrijkste elementen binnen het identity system.

wat is een identity system?

Een systeem van samenwerkende merkelementen waarmee een consistente en uniforme uitstraling van imago en reputatie gerealiseerd kan worden. Een identity system bestaat doorgaans uit: logo('s), kleurenpallet, typografie,

patronen en toepassingen

van foto en video.

voorbeelden

Een kleine greep uit de gemaakte werken voor Zeibur

stationairy

visitekaartjes

Website

Branded fotografie

Staal in al zijn facetten.

Deliverables voor zeibur

Logo design voor Zeibur en Steel One, brand inventarisatie (waar staat het merk nu en hoe kunnen we het merk professioneler in de markt zetten), brand story (uitgewerkt in o.a. kern- en merkwaarden, een true story manifesto en brand vision/mission/promise), een identity system met een library aan grafische componenten (logo’s, patronen, typografie, kleurenpaletten, composities, etc), powerpoint templates, email handtekeningen, social media strategie en inrichting, communicatie strategie, visitekaartjes, briefpapier, slogans, een groot aantal hoogwaardige foto’s op diverse locaties (met bijhorende library) en een uitgebreide website.

Frans Hazenbosch

Axell Group

© 2017 Copyright Tales on Fire